NEWSLETTER

Jesteś dzinnikarzem? Wybierz firmy z których chcesz
dostawać informacje prasową wprost na własną
skrzynke e-mail.
ZAPISZ SIĘ

WYSZUKAJ

Naoczne wskazówki, czyli jak zadbać o swoje oczy zimową porą

2016-11-30 10:44:31

Listopad przyniósł nam późniejsze poranki i ciemniejsze popołudnia. To wszystko za sprawą zmiany czasu na zimowy. Szarzyzna dopada nas już w pracy, często przeszkadzając w prawidłowym widzeniu. Okuliści od kilku lat alarmują, że ponad 80% Polaków skarży się na zmęczenie i suchość oczu spowodowane w dużej mierze sztucznym oświetleniem. Dlatego zimową porą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na aspekt oświetlenia, zarówno w domu, jak i w pracy. To właśnie ono w szczególny sposób wpływa na komfort naszych oczu.

Listopad przyniósł nam późniejsze poranki i ciemniejsze popołudnia. To wszystko za sprawą zmiany czasu na zimowy. Szarzyzna dopada nas już w pracy, często przeszkadzając w prawidłowym widzeniu. Okuliści od kilku lat alarmują, że ponad 80% Polaków skarży się na zmęczenie i suchość oczu spowodowane w dużej mierze sztucznym oświetleniem. Dlatego zimową porą powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na aspekt oświetlenia, zarówno w domu, jak i w pracy. To właśnie ono w szczególny sposób wpływa na komfort naszych oczu.

W domu, kiedy dzień jest znacznie krótszy, a słońce pojawia się niezwykle rzadko, powinniśmy zadbać o jak największe odkrycie powierzchni, przez którą do wnętrza dociera światło. W dzień należy odsłaniać rolety, a na karnisze założyć cienkie, jasne materiały. Gdy przyjdzie zmrok warto zainwestować w żarówki pełnospektralne. Wartość wytwarzanego w nich światła jest zbliżona do jasności, jakie emituje słońce w bezchmurny dzień. Również zwykłe lampy LED o białej barwie z niebieskim odcieniem powinny zdać egzamin. „Trzeba jednak pamiętać, że co za dużo, to niezdrowo. Nasz wzrok może być nadwyrężony nie tylko przez niedoświetlenie. Również nadmierne światło działa podrażniająco. Powinno być ono dostosowane do funkcji, jakie ma spełniać. Prawidłowe oświetlenie salonu o wielkości 20 mkw. wymaga 300-400 W” ostrzegają eksperci ds. BHP w Skanska S.A. „Dobrym rozwiązaniem są regulatory natężeń światła, dzięki którym możemy przygasić lub rozjaśnić oświetlenie. W ten sposób sami decydujemy, jakie natężenie w danym momencie będzie najlepsze dla naszych oczu” dodają eksperci.  Inaczej sytuacja wygląda w pomieszczeniach sypialnianych. Tam powinniśmy zadbać o grube i ciemne zasłony. Dlaczego? Otóż w pełni kompleksową regenerację oczu zapewni nam 7-8 godzin nieprzerwanego snu. Nawet mały dopływ światła z ulicznej latarni nie pozwoli odpocząć oczom w stu procentach, bo te będą ciągle czuwały. Dlatego tak ważne jest abyśmy dopilnowali całkowitego zaciemnienia sypialni. „Na aspekt oświetlenia powinniśmy zwrócić uwagę już na etapie budowy domu czy wyboru mieszkania. Podczas poszukiwań mieszkania warto poszukać dewelopera, który oferuje mieszkania z panoramicznymi oknami wbudowanymi w część dzienną mieszkania. Im większe okna tym więcej naturalnego światła w naszym domu” wskazują eksperci ds. BHP w Skanska S.A. „Odpowiedni dostęp światła naturalnego oraz widoki na zieleń nie tylko poprawiają samopoczucie, ale i pozwalają spać o ok. 45 minut dłużej w ciągu nocy. To czas, który może okazać się zbawienny dla naszych oczu i dla całego organizmu” mówi Aleksandra Goller, menedżer projektu w Skanska Residential Development Poland.

Zaproś światło do pracy
Aby zapewnić sobie podczas pracy niezbędną dawkę energii, która pobudzi nasz organizm do działania o oświetlenie powinniśmy zadbać także w pracy. Najlepszym rozwiązaniem jest uzyskanie światła z dwóch źródeł: światła górne oraz lampki biurowe. To drugie często jest niestety pomijane, a to skutkuje zbytnim wysiłkiem dla oczu. „Zwróćmy uwagę także na położenie lampki na biurku. Powinna znajdować ona się z boku – dla osób praworęcznych po lewej stronie, dla leworęcznych po prawej.  Pamiętajmy jednak, aby źródła światła nigdy nie kierować bezpośrednio na oczy, bo może to przynieść skutek odwrotny od zamierzonego”, ostrzegają eksperci ds. BHP w Skanska S.A. Na blacie, na którym jest także komputer powinna stać lampka z nieprzezroczystym abażurem. Światło będzie wtedy padać pod odpowiednim kątem nie rażąc oczu. W przeciwnym razie doznamy tzw. olśnienia, które niestety nie oznacza nagłego przypływu pomysłów do głowy. Określa jedynie skrajne przemęczenie wzroku. Dobrze jest dbać również o nawilżenie oczu. W farmaceutyce funkcjonuje nawet groźnie brzmiąca choroba: zespół suchego oka. W praktyce objawy to piekące i sprawiające wrażenie suchych oczy. Dotyka to zazwyczaj osoby pracujące przy komputerze, spędzające dużo czasu za kierownicą samochodu bądź przebywające w klimatyzowanych pomieszczeniach. Jeśli więc w pracy dużo czasu spędzamy przed komputerem warto wyposażyć się w nawilżające krople do oczu, które zniwelują uczucie przemęczonych oczu.

Obalmy mity
Nic nie zastąpi nam prawdziwego, naturalnego światła. Promienie słoneczne, w stosownych ilościach wpływają dobroczynnie na gospodarkę organizmu. Aktywują witaminę D oraz wspomagają produkcję hormonów, które poprawiają nasze samopoczucie. Gdy ich zabraknie, często tracimy energię i dopada nas jesienna depresja. Jak pokazują badania, Polaków martwi niedobór światła słonecznego. Aż 36% badanych czynnik ten wyróżnia jako jeden z najbardziej szkodliwych warunków domowych. Aby wspomóc nasze oczy w nierównej walce z brakiem naturalnego oświetlenia dodajmy im minerałów od wewnątrz. Jedzmy marchewki, cytrusy, czarne porzeczki, szpinak, borówki, kukurydzę, kalafior i żółtka jaj!

WSPÓŁPRACUJEMY z:

Zaufali nam: