Na obecnym rynku
pracy wiedza zdobyta podczas studiów i umiejętność analitycznego myślenia już
nie wystarczą. Pracownicy powinni dziś łączyć umiejętności „twarde” z kompetencjami
miękkimi, wykazywać się inicjatywą w różnych obszarach i być gotowi do stałego rozwijania
swoich umiejętności. Pracodawcy doceniają takie osoby, pomagają im w rozwoju i
powierzają wyższe, bardziej odpowiedzialne stanowiska.
Aby rozwój pracownika przebiegał w sposób skuteczny,
działania z tym związane powinny być zróżnicowane. Największy wpływ na rozwój
pracownika mają codzienne doświadczenia (70%), wymiana wiedzy i uczenie się od
przełożonego i współpracowników (20%), dlatego w Skanska cenimy osoby z
inicjatywą, nastawione na poszerzanie wiedzy i zdobywanie różnorodnych
doświadczeń, które nie boją się podejmowania nowych zadań pozwalających im zdobywać
umiejętności pod okiem bardziej doświadczonych kolegów.
Dziś np. od inżyniera oczekuje się posiadania nie tylko
wiedzy technicznej, ale też pakietu dodatkowych kompetencji. Duże znaczenie
mają umiejętności miękkie, np. zdolność pracy w zespole, otwartość i
odpowiedzialność.
Zgodnie ze stosowanym w Skanska modelem rozwoju najszybciej
uczymy się wykorzystując zdobyte informacje w praktyce, eksperymentując z
nowymi sposobami działania, podejmując zadania wychodzące poza nasze podstawowe
obowiązki czy zmieniając czasowo ich zakres. Umożliwiamy to naszym pracownikom m.in.
poprzez udział w pracach na różnych projektach, wizyty na budowach, podczas
których pracownicy wymieniają się wiedzą czy przez pracę przy międzynarodowych
projektach w różnych zakątkach świata. W ramach programu wymiany pracowników
Skanska Unlimited nasi fachowcy podczas półrocznego pobytu za granicą mają
szansę zdobywać doświadczenie i uczyć się od specjalistów z różnych krajów.
Jednym z najlepszych sposobów rozwoju w obszarze kompetencji
miękkich, do którego zachęcamy naszych pracowników, jest dzielenie się ich własną
wiedzą. Jest to możliwe np. dzięki objęciu funkcji trenera wewnętrznego na
szkoleniach tematycznych, zostanie opiekunem nowych pracowników lub mentorem.
Niezwykle ważne jest także uczenie się od innych –
wykorzystywanie informacji zwrotnej otrzymywanej od przełożonego, obserwowanie
bardziej doświadczonych pracowników czy korzystanie ze wsparcia mentora. Pracownicy
naszej firmy mogą także kontaktować się na co dzień z fachowcami w danej
dziedzinie w ramach globalnych grup ekspertów i uczestniczyć w grupach
projektowych.
Uzupełnianie wiedzy merytorycznej natomiast zapewniamy w
ramach wewnętrznego Uniwersytetu Skanska. Obejmuje on m.in. specjalistyczne szkolenia
dotyczące branży budowlanej (np. technologia betonu, kompetencja bitumiczna,
geosyntetyki). Dodatkowo, dla osób, które wykorzystują język angielski w pracy
i chcą szlifować jego znajomość, firma oferuje lekcje języka angielskiego.
Według analiz, aż 80% pracowników deklaruje, że rozwój w
pracy stanowi dla nich większą wartość niż wygoda[1],
dlatego należy pamiętać, że inwestując w rozwój pracownika nie tylko
doskonalimy jakość oferowanych przez firmę usług, ale także zwiększamy szansę
na zatrzymanie najlepszych specjalistów.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET