Deweloperzy mieszkaniowi i biurowi coraz częściej sięgają
po nowoczesne technologie wspierające obsługę klienta. Często są to platformy
IT i specjalne aplikacje, które służą przede wszystkim do sprawniejszego
odpowiadania na zapytania, ale też umożliwiają rezerwację miejsca parkingowego
czy roweru w miejscu pracy. Takie rozwiązania cieszą się już popularnością w
segmencie nieruchomości komercyjnych. Powoli zaczynają być także wykorzystywane
przez deweloperów na rynku mieszkaniowym. Zdaniem ekspertów, sprawna obsługa
klienta, bazująca na relacjach z wykorzystaniem nowoczesnych aplikacji może
sprawić, że klient stanie się ambasadorem marki.
Według analiz agencji badawczej Forrester Research, po raz pierwszy w
historii, klienci podejmując decyzję zakupową chętniej korzystają ze strony
internetowej firmy i tzw. FAQ[1],
czyli najczęściej zadawanych pytań, niż z kontaktu telefonicznego z
konsultantem[2].
Potwierdza to raport firmy Microsoft[3],
która przebadała 4 tys. osób na świecie w zakresie preferencji dotyczących
obsługi klienta. Okazuje się, że zdecydowana większość klientów (90%)
deklarowała, że woli tzw. samoobsługowy kontakt z ofertą, czyli korzystanie z
dobrze przygotowanej strony internetowej czy różnego rodzaju aplikacji
mobilnych i internetowych. Z czego to wynika? Zdaniem Marcina Niewczasa,
Koordynatora ds. Zarządzania Nieruchomościami Skanska Residential Development
Poland, przyzwyczailiśmy się do dostępu do informacji 24 godziny na dobę 7 dni
w tygodniu. Coraz większa grupa klientów oczekuje natychmiastowych rozwiązań o
każdej porze, nie zawsze w godzinach pracy dewelopera. To zdecydowanie wpływa
na wzrost popularności rozwiązań typu self-service, wirtualnych asystentów czy
sztucznej inteligencji i to one w istotnym stopniu będą wpływać na ewolucję działów
obsługi klienta. W Polsce takie rozwiązania są wykorzystywane na szerszą skalę
m.in. w branżach FMCG, ICT czy chociażby logistycznej (np. funkcja śledzenia
przesyłek, nadawania paczek w systemie 24/7). Powoli zaczynają być też
upowszechniane w branży nieruchomości – mieszkaniowych, biurowych czy
komercyjnych.
Z myślą o kliencie
Coraz
chętniej deweloperzy korzystają z aplikacji mobilnych oraz tzw. web
self-service, czyli samoobsługowych aplikacji umożliwiających klientom kontakt
poprzez stronę www, zgłaszanie problemu, a potem śledzenie procesu jego
rozwiązywania w sieci.
- Aplikacje mobilne i systemy
internetowe mogą być usprawnieniem pracy, która dotychczas pochłaniała dużo
czasu i wiązała się z wypełnianiem wielu druków. Właśnie uruchomiliśmy
elektroniczną platformę do zgłaszania ewentualnych uwag. Chcemy, żeby klienci mogli
komunikować się z nami bezpośrednio, korzystając z intuicyjnego formularza na
stronie internetowej. To pozwoli nam na szybką reakcję na wszelkie sygnały ze
strony klientów. Rozważamy wprowadzenie kolejnych podobnych rozwiązań, które
pomogłyby na przykład sprawnie odebrać mieszkanie - mówi Marcin Niewczas, Koordynator ds. Zarządzania Nieruchomościami Skanska
Residential Development Poland.
Coraz bardziej popularne w sektorze zarządzania
nieruchomościami są także internetowe Strefy Klienta. Jak podkreśla Marcin Kolasa, szef działu IT Grupy City
Service - największej w Polsce firmy zarządzającej nieruchomościami, takie
rozwiązanie daje mieszkańcom zarówno komfort
zgłoszenia nieprawidłowości o dogodnej dla nich porze, jak i np. możliwość
bieżącej kontroli nad kosztami utrzymania nieruchomości oraz rachunkami za
media.
- Każdy
mieszkaniec otrzymuje swoje własne konto w systemie. Dzięki temu może sprawdzić
historię rozliczeń, swoje aktualne zobowiązania, a nawet
podać ostatnie odczyty liczników mediów.
Platforma zawiera także dostęp do szeregu dokumentów archiwizowanych przez
zarządcę, aktualnych pism i zawiadomień oraz
aplikację, dzięki której klient może zgłosić awarię lub usterkę, a następnie
kontrolować przebieg prac nad jej usunięciem – wyjaśnia Marcin Kolasa.
Nad
rozwiązaniami IT usprawniającymi obsługę klienta pracują również agencje
pośredniczące w sprzedaży nieruchomości. Na przykład coraz częściej na
portalach z ofertami mieszkaniowymi możemy skorzystać z pomocy wirtualnego
asystenta czy szeregu kanałów komunikacyjnych takich, jak skype, czat czy
komunikatory portali społecznościowych. Dzięki temu możemy uzyskać poradę
bardzo szybko, niezależnie od pory dnia i godzin pracy firmy.
Interaktywne biura i centra handlowe
Podobne
rozwiązania technologiczne, które mają wspierać klientów i zwiększać komfort
użytkowania nieruchomości można znaleźć w segmencie biurowym. Dobrym przykładem
są aplikacje ułatwiające sprawne poruszanie się po budynku, zamawianie lunchu,
stolika w kantynie czy miejsca parkingowego. Z takiego rozwiązania korzystają
m.in. pracownicy budynku biurowego Corso Court w Pradze, gdzie mogą nie tylko
zamówić lunch bezpośrednio do biura, ale także zarezerwować elektryczny
samochód lub rower. Z kolei najemcy powstającego właśnie w Krakowie
nowoczesnego budynku High Five za pomocą innowacyjnej platformy online będą
mieli do dyspozycji serwis concierge, ułatwiający organizację codziennych
sprawunków oraz interaktywną przestrzeń do wymiany informacji.
Systemy do
zarządzania relacjami z klientami sprawdzają się dobrze także w segmencie
centrów handlowych i obiektów rozrywkowych. Przykładem może być autorskie
rozwiązanie CRM opracowane przez MakoLab, polską agencję
marketingowo-technologiczną oferująca systemy informatyczne oraz rozwiązania
webowe dla nieruchomości komercyjnych. System MakoLab pozwala zarządzać
procesem ofertowym, zarówno przez przedstawicieli firmy, jak również bezpośrednio
przez klientów portalu. Platforma integruje wiele innowacyjnych
rozwiązań, m.in. inteligentne wyszukiwanie czy zaawansowane tagowanie obiektów.
Podobne przykłady stanowią udogodnienie dla samych przedsiębiorców i są
jednocześnie ukłonem w stronę klienta.
Zdaniem
ekspertów, sposób obsługi, czas reakcji na zapytania, intuicyjne formularze, a
także możliwość kontaktu z konsultantem w modelu 24/7 będą istotnym czynnikiem,
wpływającym na sposób obsługi klienta w branży nieruchomości. Na znaczeniu
będzie zyskiwać nie tylko obsługa przedsprzedażowa, ale też forma kontaktu
dewelopera z klientem po zakupie mieszkania, wynajmie powierzchni biurowej czy
komercyjnej. Im krótszy czas reakcji i bardziej elastyczne rozwiązania, z
których może korzystać klient bez wychodzenia z domu, tym większa szansa, że
stanie się on ambasadorem marki.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET